Sunday, March 10, 2013

Kenali 10 Perangai Lelaki Pemalas


Haa , ambk kau ! Tajuk post aku hari niy semua pasal lelaki . Jangan mareeee !
Kebanyakan lelaki memang takkan lari dari sikap kemalasan atau bahasa yang lebih afdal dan bestnya PEMALASSSSS ! Antaranya RUMAH bersepah , malas cuci baju dan penampilan macam ala busuk busuk siket adalah perkara yang selalu dikaitkan dengan lelaki * perempuan ade jugak sebenarnye , kih3 ! * Tabiat niy even tak semua lelaki suke, tapi secara tak langsung menunujukan lelaki adalah insan pemalas berbanding perempuan =)
Sikap pemalas lelaki niy boley dikatakan bertitik tolak dari sifat semula jadi lelaki yang sentiasa mengambil mudah sesuatu perkara dan diorang tak suka buad bende yang remeh dan bersikap kepempuanan . Tak salah taw jadi perempuan kalau nak bersih * ala ala ANUAR ZAIN * :)
1. TIDAK MENCUCI PAKAIAN
Menurut kajian aku la kenss ,rata-rata lelaki zaman sekarang niy lebih senang hantar baju dekat dobi. Ade jugak yang basuh sendiri tapi lepas dia tengok baju dalam almari da kurang . Hahaha ! Mane aku taw ? Aku taw laa hostel aku sebelah hostel laki . Means ? Bilik aku sebelah jew dengan bilik laki kolej aku .

2. MENGEMAS RUMAH
Percaye atau tak kan , menurut kajian aku yang sahih niy , kebanyakan lelaki bujang tak kemas rumah berbulan bulanbya .Niy sebab diorang tak ambk berat pasal kebersihan rumah sebab bagi diorang rumah hanya  tempat untuk diorang pejam mate jew . 
3. TIDAK MENCUCI PINGGAN
Sampai berulat , bau busuk barulah si jejaka niy nak cuci pinggan mangkuk yang bertimbun dalam sink rumah . Kadang kadang sampai sampah pun malas nak buang . Tu sebab laki bujang suke makan dekat luar jew haa . Paling ekstrem ade lelaki yang buang pinggang kotor sebab malaih nak menyental . Esok beli pinggan baru jew haa . Mydin murahhh ! Kentut kau laaa wey .
4. MENGGOSOK BAJU
Pasti semua penah buadhabit ini , pakai saja baju tanpa digosok ! Mungkin sebab tak cukup waktu , terlambat atau memang lelaki malas untuk menggosok baju. Ade membe aku sorang niy haa , pakwe bagi baju dekat dia suruh gosok kan . Gasakkkk laa , aku pun nak jugak macam tu .
5. BERCUKUR
Bukan jadi masalah untuk tak bercukur sebab ade yang cakap lelaki berjambang dan bermisai lebih menarik perhatian. Seksi konon , ala ala JOHN ABRAHAM ! Tak salah nak ade mende tu tapi kasi kemas la siket . Baru hensengggg =)
 
6. RAMBUT KUSUT
Dulu , rambut kemas kemas jew aku tengok . Rapi disikat but now ? Maigod ! Tanjat aku . Berfesyen fesyen bagai * Merul aku botak jew * Nak jugak letak name boyprengggg tu , kih3 ! Kpop la ape laa . Layan jew kepale budak budak zaman sekarang . Kadang kadang pegy kolej pun serabai jew aku tengok . Ade yang ikat rambut bagai , haihhh ! Awok tu laki cik abang hoyy .
7. TIDAK DATANG KE PEJABAT @ KELAS
Sikap macam niy paling banyak dikesan di kalangan lelaki . Kadang kala takde sebab tertentu , lelaki cukup malas nak bergerak dan melakukan kerja di pejabat atau kelas. Bende niy perlu dititik beratkan sebab setiap manusia perlu bekerja dan belajar okay uolls ?
8. MENCUCI KENDERAAN
Bagi lelaki yang ade bajet , diorang boley cuci harta dioarang niy doket carwash jo haa takpun kalau da malas sangat  air hujan jew la  yang dapat membersihkan kekotoran dekat kereta diorang * bapak aku sanggup upah aku or adik adik aku taw untuk cuci kereta * 
9. TIDURRRRRR , ZZZZZZZZZ ^_^
Haa , satu hal yang menyakitkan hati aku . Lelaki kalau da tidur, seolah-olah tak mau bangun selama lamanya. Apatah lagi kalau kene bangun untuk pegy kerja atau pegy kelas pagi buta . Abah aku tu kalau tak cukup tidur , sanggup marah anak taw . Gilaaa betul ! Bf/tunang/husband korang tidur macam mane ? Mesti kalau tidur sampai tak sedar dunia kenss ? Dasat ! Incik Bf iolls tu sanggup silent handfone sebab taknak tidur dia kena kacau . Masya ALLAH ! Huh , sabar jew laa .

10 . MENJAGA PENAMPILAN DIRI
Even kelihatan seperti suatu rutin, tapi ade perkara yang  lelaki terlepas pandang . Dari segi penjagaan muka hingga seluruh badan, kene ambk kire taw wahai lelaki.
Jangan malas nak cuci muka , potong kuku dan pakai wangi wangi siket . Even nampak remeh dan sedikit kewanitaan , korang kene taw yang perempuan niy suke lelaki yang bersih . Kan kaum perempuan ?

Renung renungkan , 
Selamat beramal :)
Assalamualaikum 

1 comment:

  1. Untuk item No. 5

    "Abdullah bin Umar berkata: Bersabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Janganlah kamu menyerupai orang-orang Musyrikin, peliharalah janggut kamu dan tipiskanlah misai (kumis) kamu". (Lihat: ارواء الغليل hlm. 77. Nashiruddin al-Albani. Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Al-Baihaqi)

    Ingatlah sabda Rasulullah:

    مَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِيْ فَلَيْسَ مِنِّيْ

    “Sesiapa yang tidak suka terhadap sunnahku, maka dia bukanlah golonganku”. (Lihat: Jami’ul Ushul (1/294). Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim dari Anas r.a.)


    Firman Allah S.W.T:

    وَمَنْ يَعْصِ اللهَ وَرَسُوْلَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُوْدَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيْهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِيْنٌ

    “Dan sesiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya dan melanggar ketentuan-ketentuan-Nya, nescaya Allah akan memasukkannya ke dalam api neraka sedang ia kekal di dalamnya dan baginya siksa yang menghinakan”. (an-Nisa’ 14)

    Maafkan saya. Adakah Nabi Muhammad S.A.W juga digolongkan dalam senarai seperti diatas?...Harap pandangan yang dinyatakan seperti di atas hendaklah berlandaskan Al-Quran dan Sunnah. Itu yang lebih baik.

    ReplyDelete