Wednesday, October 24, 2012

puasa sunat arafah .

ASSALAMUALAIKUM . haii uolls sekalian , sihat kaa adik & kakak manis sekalian ?? mcm mana persiapan nak rayaa ? ready da kew ? sedang aku lepak dgn ibu dalam bilik adik perempuan aku si ayish tu meredah masuk bilik aku lantas bertanya '' ibu , jom puasa esokk ? ''.  ibu aku ajak aku , aku senyum kambing saje , hee :) tak paham2 lgy kaa klaw aku da senyum siap nampak gigi rabbit aku tuuu . ada makna laa wey . aku pun dengan pantas google search pasal puasa sunat arafah niy . meh laa layan sama2 .




Hari ‘Arafah ialah hari sembilan Zulhijjah. 
Ia adalah hari terbaik sepanjang tahun kerana Nabi s.a.w. bersabda;

 “Tidak ada hari yang paling banyak Allah membebaskan
hambanya pada hari tersebut dari

neraka dari hari ‘Arafah” (Riwayat Imam Muslim).


Adapun disunatkan berpuasa pada hari tersebut, dalilnya ialah; 

hadis dari Abu Qatadah r.a. yang menceritakan; 

Nabi s.a.w. ditanya tentang puasa hari ’Arafah. 

Baginda bersabda; “

(Puasa hari itu) dapat menghapus dosa 

tahun lalu dan yang akan datang” (Riwayat Imam Muslim).

Adakah sunat berpuasa pada hari ‘Arafah itu ada pengecualian?


Ya. Dikecualikan dari jamaah haji.
Mereka tidak disunatkan berpuasa pada hari tersebut
sebagai mencontohi Nabi s.a.w. dan juga untuk
menjaga kekuatan bagi memperbanyakkan berdoa pada hari itu.


Maimunah isteri Rasulullah s.a.w. menceritakan;
orang ramai ragu-ragu apakah Rasulullah s.a.w.
berpuasa atau tidak pada hari ‘Arafah. Lalu ia (yakni Maimunah)
menghantar kepada baginda satu bekas
berisi susu tatkala baginda sedang berwukuf di
Padang ‘Arafah itu. Lalu baginda meminum susu tersebut
dengan dilihat oleh orang ramai kepadanya (Riwayat Imam Muslim).


Malah terdapat tegahan dari Nabi s.a.w.
sebagaimana yang diceritakan oleh Abu Hurairah r.a.;
“Sesungguhnya Nabi s.a.w. menegah dari berpuasa pada hari
‘Arafah bagi jamaah haji yang berada di ‘Arafah”
(Riwayat Imam Abu Daud, Ahmad, Ibnu Majah dan al-Hakim).


tu jew yang dapat aku kongsi kan bersama ,

bubye ,


hee  :D

salam .





Tuesday, October 02, 2012

segugut !

apakah itu ? hehe . orang prmpn msty la taw kan . dulu mase aku first time period tade pulak segugut niy . tiba2 masuk form 4 , penyakit itu mula menyerang aku . haduhh ! mmg teguling laa aku time tu . Tuhan jaa yang taw sakit nyaa . ada org cakap period tu rasa sakit mcm nak bersalin . yakaa ? dok kowt !

bacalah yang kat bawah niy , dea cakap orang period niy subur :D

TAHAP SENGGUGUT

Senggugut dikelaskan kepada beberapa jenis. Jenis pertama adalah senggugut primer. Manakala jenis kedua pula ialah senggugut sekunder.

SENGGUGUT PRIMER ATAU UTAMA

Senggugut primer atau 'primary dysmenorrhea' adalah disebabkan oleh penghasilan hormon 'prostaglandin' oleh badan. Kesakitan senggugut biasa ini dirasai akibat berlakunya pengecutan rahim yang luar biasa kuatnya. Senggugut primer kebiasaannya berlaku kepada wanita remaja yang belum berkahwin. Ia menyerang pada hari pertama dan kedua kedatangan haid. Ini menunjukkan anda adalah subur. Senggugut primer boleh dirawat dengan 'ibuprofen' yang membantu menghalang penghasilan 'prostaglandin'. Dalam beberapa kes tertentu,ubat-ubatan yang mengandungi hormon boleh membantu. Senaman, nutrisi yang baik serta pengurangan tekanan juga merupakan beberapa amalan penting yang tidak harus dipandang ringan. 'Prostaglandin' yang terhasil didalam uterus menyebabkan otot-otot rahim mengecut dan membantu uterus menyingkirkan darah kotor yang terbentuk hasil daripada proses pengecutan sepanjang berlakunya haid. Ter api yang sesuai untuk mengurangkan senggugut jenis ini termasuklah memperbanyakkan rehat, pemilihan nutrien yang baik, melakukan senaman aerobik serta pengambilan kalsium yang secukuonya iaitu kira-kira 1000mg sehari. Turut membantu adalah dengan kira-kira 50mg dan 100mg vitamin B6 setiap hari. Manakala ubat-ubatan yang diambil itu mestilah bertujuan untuk mengurangkan pengeluaran 'prostaglandin' dan perubahan hormon.

-SENGGUGUT SEKUNDER

Senggugut sekunder berkait rapat dengan penyakit organik. Antaranya ialah penyakit dari uterus, saluran fallopio atau ovari. Senggugut jenis ini disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim (endometriosis) dan berlaku pendarahan di dalam perut. Ataupun, jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang pada usia lanjut dan berlanjutan sepanjang kedatangan darah haid. Antara punca-punca berlakunya senggugut kedua ini adalah tumor serta tumbesaran yang tidak normal. Selain itu, contoh penyakit lain yang tergolong di dalam senggugut jenis sekunder ini ialah kanser rahim dan jangkitan pada bahagian pelvik.

haa , amacam ??
heee :D

assalamualaikum .